SZKOLENIE "EFEKTYWNE ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM W PLACÓWKACH OCHRONY ZDROWIA - czyli jak budować skuteczne przywództwo i rozwijać umiejętności przywódcze w branży medycznej".
Uczestnicy: Wyższa kadra zarządzająca i specjalistyczna Publicznych Służb Zatrudnienia: Dyrektorzy, Zastępcy Dyrektorów oraz Kierownicy kluczowych działów i specjaliści Powiatowych Urzędów Pracy.
Rekrutacja: O zakwalifikowaniu się do udziału w szkoleniu decydować będzie kolejność zgłoszeń
Cel szkolenia: Celem szkolenia jest zwiększenie efektywności pracy własnej oraz zespołu pracowniczego poprzez skuteczne zarządzanie zespołem i tworzenie efektywnych relacji ze współpracownikami, budowania zaangażowania w prace zespołu, odpowiedniego motywowania, delegowania zadań i odpowiedzialności oraz wykorzystania kultury organizacyjnej firmy. Podczas warsztatów szczególny nacisk zostanie położony na proces budowania efektywnego przywództwa z perspektywy celów bieżących i strategicznych placówki medycznej.
Rezultaty: Uczestnik po szkoleniu podniesie własne kompetencje:
Wiedza w zakresie:
- zarządzania zespołem w placówkach medycznych,
- charakterystyki i stylów zarządzania,
- zasad funkcjonowania zespołu,
- budowania relacji z pracownikami,
- ustalania celów strategicznych i operacyjnych,
- metod stymulowania rozwoju pracowników,
- skutecznego delegowania zadań i odpowiedzialności,
- poprawy umiejętności komunikacyjnych w zarządzaniu,
- najczęściej występujących błędów w zarządzaniu ludźmi,
- motywowania finansowego i pozafinansowego,
- kształtowanie motywacji indywidualnej i zespołowej,
- metod i narzędzi wykorzystywanych do kontroli.
Umiejętności w zakresie:
- podziału i organizacji zadań w zespole,
- określania zadań i osiąganych celów,
- wsparcia współpracowników w osiąganiu celów indywidualnych i zespołowych,
- wspierania rozwoju pracowników,
- delegowania zadań, uprawnień i odpowiedzialności,
- identyfikacji złożoności i stopnia trudności zadań,
- prowadzenia z pracownikami rozmów trudnych,
- identyfikowania i rozwiązywania konfliktów w zespole,
- reagowania w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych,
- opracowania i wprowadzania zmian w pracy zespołu,
- dokonania oceny pracowników, motywowania i tworzenia skutecznego systemu motywacyjnego.
Kompetencje społeczne w zakresie:
- podnoszenia własnych kompetencji w kierowaniu zespołem,
- identyfikowania własnego stylu uczenia się i funkcjonowania zawodowego,
- samokształcenia i samodoskonalenia zawodowego,
- wykorzystania nabytych umiejętności w celu prawidłowego reagowania na sytuacje trudne, konfliktowe i związane z wprowadzaniem zmian.
Sprawdzian rezultatów:
- praktyczne sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń realizowanych w trakcie szkolenia,
- informacje zwrotne od / dla uczestników w trakcie i po zakończeniu szkolenia,
- ankieta oceniająca wiedzę uczestników nabytą podczas szkolenia – testy wiedzy ex-ante, ex-post,
- walidacja usługi przy wykorzystaniu ankiety ewaluacyjnej po szkoleniu.
Bloki tematyczne: Moduł I – 30 godzin
BLOK 1. KIEROWANIE ZESPOŁAMI PRACOWNICZYMI
- Zarządzanie ludźmi w placówkach ochrony zdrowia – funkcje, cele, cechy
- Podstawowe style podejścia do zarządzania – specyfika branży medycznej
- Lider i menedżer – łączenie funkcji
- Kierownik i jego rola – sześć złotych kanonów zarządzania
- Osobowość, a styl zarządzania- autodiagnoza
- „Zarządzanie” i „robienie” – „pożeracze czasu” - rola przełożonego
- Pięć podstawowych technik zarządzania
- Motywowanie ludzi – materialne i pozamaterialne systemy motywacyjne możliwe do zastosowania w placówkach ochrony zdrowia
- Motywacja i jej brak – symptomy i ich rozpoznawanie
- Pięć obszarów motywacji - wykorzystanie w praktyce
- Sztuka wydawania i egzekwowania poleceń
- Instrumenty motywacyjne (pochwały i nagany)
- Delegowanie kompetencji jako czynnik motywujący - poziomy wykorzystania
- Zasady delegowania uprawnień i odpowiedzialności
- Skuteczne komunikowanie się z pracownikami
- Planowanie i kontrola wyników
- Procedury i standardy w placówkach ochrony zdrowia – planowanie zadań, monitoring, ewaluacja
- Planowanie „z góry na dół” i „z dołu do góry”
- Zasada „Smook” –planowanie i rozliczanie
- Najczęstsze błędy i zagrożenia w zarządzaniu ludźmi – specyfika zarządzania w placówkach ochrony zdrowia
BLOK 2. BUDOWANIE ZESPOŁÓW - TEAM BUILDING
- Zespół a grupa – istota działania sprawnego zespołu
- Kluczowy początek – proces doboru i dopasowania kadry
- Wykorzystanie faz życia zespołu, a efektywność i skuteczność działań
- Przekazywanie wartości i celów firmy zajmującej się ochroną zdrowia
- Wpływanie na potrzeby i zachowania pracowników – inspirowanie kultury organizacyjnej firmy
- Skuteczność członków zespołu – indywidualne dopasowanie form motywacyjnych
- Specyfika zarządzania zespołami zadaniowymi
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w placówkach ochrony zdrowia
- Warunek sukcesu: człowiek - zadanie
- Korygowanie i podtrzymywanie pożądanych zachowań pracowników
- Delegowanie uprawnień a dojrzałość zespołu – modele pracy i zarządzania zespołem
- Ocena pracowników jako forma budowania zespołu
Moduł II –30 godzin
BLOK 3. PRACA W ZESPOLE i PRACA Z GRUPĄ - DYNAMIKA GRUPY
- Leadership i przywództwo w grupie - lider i menedżer; łączenie funkcji do osiągania celów grupowych i indywidualnych w placówkach ochrony zdrowia
- Cele grupy – cele zespołu – cele indywidualne
- Relacja czasowa: dobry kierownik = dobry zespół – tworzenie zespołu jako proces
- Struktura grupy, wykorzystanie dynamiki grupy
- Plusy i minusy pracy grupowej, zalety i ograniczenia pracy zespołowej
- Role w grupie – odkrywanie, dostosowywanie, wykorzystanie w celu zwiększenia spójności grupy i efektywności działań
- Istota działania sprawnego zespołu, modele pracy grupowej - lojalność, koleżeństwo, bezpieczeństwo – specyfika branży medycznej
- Konformizm i nonkonformizm w zespole
- Metody tworzenia odpowiedniej atmosfery i dynamizowania pracy w grupie
- Zestaw ćwiczeń doskonalących pracę w grupie i tworzenia zespołów
BLOK 4. ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM I ZMIANĄ
- Przyczyny zewnętrzne i wewnętrzne wprowadzania zmian w organizacjach branży medycznej
- Modele zmian i fazy ich wprowadzania, innowacje
- Reakcje pracowników na zmiany – źródła, trudności i sposoby przełamywania oporu
- Rola kierownika w procesie zmian w placówkach ochrony zdrowia
- Badanie stopnia nasycenia i odporności organizacji na zmianę
- Projektowanie zmian organizacyjnych w placówkach ochrony zdrowia
- Zarządzanie zmianą – dostosowanie metod do etapu
- Sytuacje konfliktowe - zarządzanie i wykorzystanie
- Najczęstsze źródła konfliktu w organizacji / zespołach
- Przyczyny konfliktów organizacyjnych i indywidualnych
- Rodzaje konfliktu i jego typowy przebieg - analiza i etapy konfliktu
- Psychologia konfliktu - indywidualne style rozwiązywania konfliktów a jego „instytucjonalizacja” w placówkach ochrony zdrowia i wykorzystanie atutów zespołu
- Zarządzanie konfliktem – podejście negocjacyjne: kiedy, jak, po co?
- Metody zarządzania / rozwiązywania konfliktów: wykorzystanie kreatywności, asertywności, kooperacji; wykorzystanie przywództwa, kultury organizacyjnej, komunikacji
- Umiejętności pomocne w rozwiązywaniu konfliktów - jak zapobiegać konfliktom?
- Eurystyka – sztuka prowadzenia sporów
- Strategie wywierania wpływu na ludzi – obrona przed manipulacją
- Stres jako wynik zmian i konfliktów – specyfika branży medycznej
- Stres a wyniki pracy – wykorzystywanie stresu w zarządzaniu, psychiczne mechanizmy obronne, wsparcie i wykorzystanie procesów grupowych
Czas trwania: Dwa razy po trzy dni (60 godz. dydaktycznych)
Struktura zajęć:
- 20% -wykłady
- 80% -warsztaty
(warsztaty, wykład interaktywny, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia zespołowe, ćwiczenia w parach oraz indywidualne, testy, symulacje i scenki, analiza przypadków, wymiana doświadczeń, indywidualne konsultacje).
Harmonogram szkolenia:
6 dni – 2 moduły po 3 dni (60 godz. dydaktycznych).
W ramach szkolenia oferujemy organizację i przeprowadzenie sesji o charakterze wyjazdowym, w tym:
- trenerzy – wykładowcy
- sala i techniczne wyposażenie szkoleniowe
- materiały szkoleniowe dla uczestnika zawierające: autorski skrypt (treść merytoryczna szkolenia o poszerzonym zakresie, wydruk prezentacji multimedialnych, wykaz literatury źródłowej i uzupełniającej),
- zestaw testów i druków używanych na ćwiczeniach,
- materiały używane do gier symulacyjnych i ćwiczeń inscenizacyjnych,
- materiały piśmienne (notes i długopis), teczka/segregator
- pełne wyżywienie i zakwaterowanie w ośrodku szkoleniowym o wysokim standardzie (w tym kolacja bankietowa oraz zajęcia w terenie),
- ubezpieczenie dla uczestników szkolenia.
Wyniki ankiet ewaluacyjnych szkolenia z zakresu „EFEKTYWNE ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM W PLACÓWKACH OCHRONY ZDROWIA - czyli jak budować skuteczne przywództwo i rozwijać umiejętności przywódcze w branży medycznej" - MODUŁ II, 23-25.03.2023 r., Ustroń.
Szkolenie realizowane w ramach projektu pn. „Kierunek Kariera Zawodowa” realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020, Działanie 10.2.4 „Kształcenie zawodowe osób dorosłych” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wyniki ankiet ewaluacyjnych szkolenia z zakresu „EFEKTYWNE ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM W PLACÓWKACH OCHRONY ZDROWIA - czyli jak budować skuteczne przywództwo i rozwijać umiejętności przywódcze w branży medycznej" - MODUŁ I, 23-25.02.2023 r., Krynica-Zdrój.
Szkolenie realizowane w ramach projektu pn. „Kierunek Kariera Zawodowa” realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020, Działanie 10.2.4 „Kształcenie zawodowe osób dorosłych” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wyniki uzyskane poprzez wypełnienie przez Uczestników szkolenia, anonimowych ankiet ewaluacyjnych.
Ankieta podzielona na cztery części, w której wyszczególniono następujące obszary:
Część I - ocena organizacji szkolenia (3 pytania),
Część II - ocena postawy i kompetencji trenera (4 pytania),
Część III - ocena efektywności szkolenia (4 pytania),
Część IV – Dodatkowe uwagi
Ankieta zawierała pytania zamknięte oraz pytania otwarte. Ocena odbywała się poprzez zakreślenie „X” właściwej cyfry, w skali od 5 (bardzo dobra) od 1 (bardzo słaba) .
Wybrane referencje potwierdzające realizację świadczonych przez nas usług: